Blut-und-Boden-Ideologie in den Werken von Vintilă Horia, Albert Wass, Heinrich Zillich, József Nyírő u.a.
|
Doctrina estetică a „sîngelui şi gliei” în operele lui Vintilă Horia, Albert Wass, Heinrich Zillich, József Nyírő ş.a.
|
I. Teil - Partea I
„Unora dintre ideologi[i fascişti] li se părea absolut clară necesitatea înlocuirii vechii teze umaniste despre om ca măsură a tuturor lucrurilor prin teza că măsura tuturor lucrurilor este naţiunea.” – Hermann István (estetician)
„Wahrer Humanismus äussert sich in der künstlerischen Entfaltung unserer nationalen und rassischen Werte, die die einzigen ewigen Werte auch der Menschheit bleiben.”
- József Nyírő (ungarischer Blut- und Bodendichter)
„In den Jahrtausenden, seitdem sich Europa und Germanentum vermählt hatten, erwuchs aus diesem Herzraum langsam durch Zeiten des Glanzes und des Verfalls das abendländische Gewissen, das schon über elf Jahrhunderte die Deutschen und ihr Reich in besonderer Pflicht hält und ihnen als geschichtlichen Auftrag den Dienst für das Abendland aufbürdet.”
- Heinrich Zillich, völkischer Schriftsteller (scriitor german nazist, originar din Ardeal)
„Fascismul punea prima piatră a unui edificiu nou pe care veacurile ce vor urma îl vor înălţa.” - Vintilă Horia (scriitor naţionalist de dreapta, 1936)
Seiteninhalt
2016: Beschluss des Gemeinderates von
Segarcea bezüglich der Aberkennung des Ehrenbürger-Titels für Vintilă Horia
Artikel und Textauszüge
verfasst von Vintilă Horia:
|
Conţinutul
paginii
2016: Hotărîrea Consiliului
local Segarcea privind retragerea titlului de cetăţean de onoare, acordat lui
Vintilă Horia
Articole şi
fragmente din texte, semnate de Vintilă Horia:
|
„Trădătorul turnului de fildeş”, în: Sfarmă-Piatră, anul I, nr. 6, 20 decembrie 1935;
„Începutul unui sfârşit”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 4, 29 octombrie 1936; „Romain Rolland şi umanitarismul”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 11, 30 ianuarie 1936; „Către o nouă cunoaştere a omului”, în: Gândirea, anul XV, nr. 8, octombrie 1936, [în ediţia lui Mircea Popa textul apare sub titlul modificat: „Către o nouă cunoaştere a omului – Alex Carrel”„Glas românesc în regiunea secuizată”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 22, 23 aprilie 1936; „Eminescu între oameni”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 29, 11 iunie 1936; „Sfarmă-Piatră”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 23, 30 aprilie 1936; „Sinistra fata-morgana”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, Nr.35, 23 iulie 1936; „Destinul celor două lumi”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 36, 30 iulie 1936;
„Polemica spaţiului subiectiv. Reportaj ratat”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 41, 3 august 1936; Vazareno Padellaro, „Mussolini”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 45, 1 octombrie 1936 (poezie tradusă de Vintilă Horia); „Falanga”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 46, 8 octombrie 1936; „Cazul Arghezi”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 48, 22 octombrie 1936; „Miracolul fascist”, în: Gândirea, anul XVI, nr. 8, octomvrie 1937; „Imperialism şi imperii” în: Meşterul Manole, anul III, nr. 5-6, 1941;
„Scrisoare către un tânăr poet”, în: România, anul IV, nr. 7-8, august-octombrie 1952;„Despre sensul estetic al literaturii române”, în: id., Credinţă şi creaţie. Ediţie îngrijită şi prefaţă de Mircea Popa, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2003;
PS din: Stejărel Olaru, Agentul nostru Victor. Postfaţă de Marius Oprea, Polirom, Iaşi, 2018; „GONCOURT-PREIS. Ovids Metamorphose”, in: Der Spiegel, Nr. 49, 30.11.1960; Placă omagială pentru Nichifor Crainic şi fragmente din texte semnate de el; Caricaturi antisemite din Sfarmă-Piatră, anul II, Nr.35, 23 iulie 1936; Septimiu Bucur, „Sentimentul expansiunii româneşti”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 36, 30 iulie 1936; Al. Gregorian, „Sfarmă piatră” şi Nichifor Crainic, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 46, 8 octombrie 1936; Marilena Rotaru, Întoarcerea lui Vintilă Horia [Die Rückkehr von Vintilă Horia], Editura Ideea, Bucureşti 2002; Mihai Ungheanu, „Cine tot inventează fascişti?”, în: Tricolorul, nr. 858, 18 ianuarie 2007; „La ce lucrează Sfarmă Piatră“, în: Sfarmă-Piatră, anul IV, nr. 130, 16 iulie 1938; Ion Mării, München, 29 Martie 1986. - Ion Mânzatu, Cum am compus cântecele legionare. Cuvânt înainte de Ion Mării, Colecţia Europa, München, 1996; Radu Gyr, „Mormântul Căpitanului”, în: Însemnări, nr. 13, decembrie 1952; Ion Şiugariu, „Ardealul care vine”, în: Sfarmă Piatră, anul V, nr. 152, 12 februarie 1939; Octavian Goga, „Luaţi aminte!", în: Ţara Noastră, anul VI, nr. 22, 31 mai 1925; Wass Albert, Lângă Scaunul Domnului; Horthy-Propaganda, in: Színházi Élet, Jg. XXVIII, Nr. 47, 12. November 1938; Albert Wass, „Die Geschichte des János“, in: Ungarn, September, 1942, Verlag Danubia, Budapest-Leipzig; Frank-Rutger Hausmann: Kollaborierende Intellektuelle in Weimar – Die ›Europäische Schriftsteller-Vereinigung‹ als ›Anti-P.E.N.-Club‹, 2008; Josef Nyirö, „Auf dem Dichtertreffen in Weimar“, in: Ungarn, Nr. 12, 1941; William Totok, „Asche zu Asche und Faschist zu Ungarn“, in: die tageszeitung (taz-online), 29. Mai 2012; Chemarea Vremii, anul XIV, serie a II-a, nr. 20, 17 octombrie 1940 (director: Ion Sân-Giorgiu); „Künder der deutschen Seele. Zur Berufung Carossas an die Spitze des europäischen Schriftstellerverbandes“, in: Südostdeutsche Tageszeitung, 68.(24.) Jg., 14. Dezember 1941;
21. Februar 1946. Vintilă Horia in Abwesenheit zu einer lebenslänglichen Gefängnisstrafe verurteilt. Auszug23. Februar 1946. Das Zentralorgan der Rumänischen Kommunistischen Partei Scînteia gibt das Urteil im Prozess der 11 angeklagten Kriegsverbrecher bekannt 21 februarie 1946. Extras din sentinţa în care au fost condamnaţi 11 inculpaţi, între care, în contumacie, şi Vintilă Horia care a primit o pedeapsă la închisoare pe viaţă23 februarie 1946. Ziarul Scînteia, organul central al Partidului Comunist Român anunţă sentinţa „în procesal criminalilor de război din lotul guvernului fantomă”
[...] În ceea ce priveşte un articol apărut în 1938, în care făceam elogiul lui Adolf Hitler, acesta ilustra atitudinea mea din primăvara acelui an, când, timp de trei luni, am simpatizat cu naţional-socialismul. Mi-am dat repede seama că mă înşelasem, mi-am retras admiraţia şi am scris, de atunci şi până la sfârşitul războiului, articole în care atacam principiile unui partid şi ale unei ideologii cu care un creştin nu putea fi de acord. Am scris, tot în acea epocă, articole împotriva fascismului, într-o vreme în care Mussolini îşi manifesta simpatia faţă de Ungaria. Dacă aş fi mers la Ambasada reperistă, bineînţeles, aş fi fost iertat şi nimeni nu şi-ar fi adus aminte de scurta mea perioadă nazistă. [...]
În următoarele săptămîni vom reproduce aici titlurile, cît şi fragmente din articolele scrise de Vintilă Horia pînă-n 1944, deci şi după cele 3 luni cît pretinde el că ar fi simpatizat cu naţional-socialismul, ocultînd simpatiile pentru fascism - mai ales pentru cel cuzist, italian şi cel antonescian.
Vintilă Horia, „Jalnica tragedie a stângii ‚româneşti’”,
în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 14, 20 februarie 1936, p. 9. ***
„Şi agonia lui [a comunismului – n.n.] e cu atît mai atroce, cu cât naţionalismul învinge pretutindeni. Portugalia lui Salazar încearcă eroic să ajungă drumul de glorie al trecutului ei. Grecia trăieşte intens binefacerile unui guven fascist, care – se pare – a reuşit să restabilească ordinea şi prosperitatea. Belgia lui Léon Degrelle stă gata să ţâşnească în lumină. Italia şi Germania conduc de departe politica europeană, imprimând pretutindeni urma puterii lor. Înţelegerea pe care contele Ciano a pecetluit-o la Berlin, ia proporţii de simbol.”
Vintilă Horia, „Începutul unui sfârşit”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 4, 29 octombrie 1936, p, 9.
***
„... izbânda apropiată a ‚Crucilor de Foc’” - „...der bevorstehende Sieg der Feuerkreuze’”Die literarische Ideologie von Vintilă Horia ist eine Mischung aus antimodernistischem Elitarismus, Fremdenfeindlichkeit, Antisemitismus, Rassismus und äußert sich durch eine vehemente Ablehnung der fundamentalen Menschenrechte und des Humanismus. In zahlreichen Veröffentlichungen agitiert Horia in Übereinstimmung mit den Vorgaben der Faschisten. Seine Vision von einem zukünftigen Europa ist deckungsgleich mit dem von den Nazis entworfenen Modell. Zeugnisse für diese, seine Einstellungen sind u.a. die Beiträge aus den Publikationen, „Gândirea”, „Sfarmă-Piatră” oder „Meşterul Manole”. Unul din textele cele mai clare, îmbibat de antimodernism păşunist, fascism vindicativ şi antisemitism militant, în care-şi formulează Vintilă Horia ideologia literară, îşi enunţă concepţiile estetice şi îşi articulează crezul politic este cel intitulat: „Romain Rolland şi umanitarismul” (1936). În ediţia îngrijită şi prefaţată de Mircea Popa („Credinţă şi creaţie”, Cluj, 2003) acest text al lui Vintilă Horia (dar şi altele de acest gen) este descris ca un soi de experiment de a părăsi „terenul literaturii naţionale spre a-şi exprima aderenţa la spiritul european al veacului său, la anumite valori cu caracter de permanenţă.” (p. 17). Se poate deduce din această afirmaţie că acele „valori” la care a aderat Horia ar exprima „spiritul european” adevărat şi, în general, valorile umaniste, etern valabile. Editorul, se pare, că ignoră nu numai istoria secolului XX care a descalificat ideologia fascistă, şi implicit publicistica de acest fel, dar încearcă să confere textelor lui Horia o altă culoare politică decît cea reală, inducînd în eroare cititorul care acordă credit aserţiunilor cuprinse în introducerea volumului.
„Iată o semnificativă scenă din Jean
Cristophe: Evreul Sylvain Kohn, îl introduce pe erou în cercurile artistice
pariziene, prezentându-i o lume care descurajează pe Germanul acela, abia
descins de pe meleagurile simpliste ale ultra Rinului. De aceea îl întreabă pe
Ciceronele său, nerăbdător de a cunoaşte altceva: ‚Ou est donc la France?’ La
care Evreul răspunde impertinent, convins însă de actualitatea adevărului pe
care-l enuntă: ‚La France c'est nous!’
Despre poporul ales, Rolland are o
părere, care în nici un caz nu poate fi susceptibilă de antisemitism. Olivier,
din acelaşi roman ciclic, îi arată prietenului său Jean, că Evreii prin lipsa
lor [de] tradiţie, prepară calea oricărei inovaţii, că aceşti oameni fără
patrie sunt cei mai buni aliaţi împotriva naţionalismului (aceasta nu o contestă
nimeni fără îndoială). Iudaismul face să dispară orice lucru vechi al
‚eternului ieri’ înlesnind venirea spiritului nou al desăvârşitului European de
mâine.
Omul liber, descătuşat de
prejudecăţile patrie, religie, rasă, este prototipul noului umanitarism, care
va lupta pentru Înfăptuirea patriei universale. Curioasă împerechere de
cuvinte. Ca şi cum universalul n-ar exclude însăşi enunţarea sa, noţiunea de
patrie. [...]
Trist sfârşit al unei ideologii de
laborator, atât de crunt contrazisă de şantierul Europei în construcţie,
conceput pe baze pur naţionaliste. Romain Rolland a murit o dată cu apariţia
fascismului şi s-a zvârcolit în sicriu, la victoria lui Hitler. Rămâne să se
transforme în strigoi la izbânda apropiată a ‚Crucilor de Foc’”.
Vintilă Horia, „Romain Rolland şi
umanitarismul”, în: Sfarmă-Piatră,
anul II, nr. 11, 30 ianuarie 1936, p. 7.
***
Către o nouă cunoaştere a omului
Împrejurările vitrige ale vieţii l-au întors pe om dela cunoaşterea structurii sale interioare, fizice şi sufleteşti, silindu-l să adâncească mai degrabă alcătuirea lumii exterioare pe care o avea zilnic în faţă. Lupta pentru existenţă încordată în combaterea fiarelor şi a celorlalţi oameni, în apărarea crâncenă împotriva intemperiilor şi a catastrofelor naturale, nu i-au dat răgazul unei întoarceri către sine. Inteligenţa lui s'a risipit în fabricarea armelor, a hainelor, a uneltelor, în inventarea mijloacelor de a cultiva pământul, de a pluti pe apă, în sfârşit de a trăi în afara sferei de existenţă a animalelor. Iar mai târziu l-a pasionat mai mult nepătrunsul cerului, tainele cosmosului îndepărtat, decât alcătuirea apropiată a trupului şi a spiritului său. Ştiinţa s'a desvoltat deci către lumea exterioară unde însăşi curiozitatea omului o împingea. Iată de ce prăpastia care separă astăzi fizica şi chimia de psihologie şi sociologie este imensă, înfăţişând limpede rapida aderenţă a cunoaşterii omeneşti la simplu şi concret. S'a ajuns astfel la civilizaţia care oferă miraculoase procedee de investigaţie în exterior şi minime resurse de sondare a omului însuşi, privit ca entitate psiho-fiziologică. Chiar medicina, despre care s'a spus cu înţepătoare ironie, că a rămas pe treapta epocii lui Hypocrat, a reuşit să ajungă la o atât de superficială cunoaştere a corpului omenesc, încât prevenind uneori boala, nu poate foarte deseori să o distrugă. Iar maladiile mentale, aşa de străine oricărei analize organice, au rămas încă o poartă ferecată. Ceeace înseamnă că progresul civilizaţiei noastre e mai ales sborul către comoditate, efort facil de satisfacere a unor pofte degenerate. Speranţele uriaşe care s'au pus în ea se prăbuşesc catastrofic astăzi când e evident că n'a putut să crească oameni destul de inteligenţi şi curagioşi pentru a o conduce în impasul primejdios prin care trece. Instituţiile civilizaţiei moderne se desvoltă în virtutea unei mişcări iniţiale, suficientă pentru a o azvârli în fazele progresului, însă oamenii se dovedesc azi mai mult ca oricând, incapabili de a le dirija. Iată drama incertitudinii în care plutim, desorientaţi de vigoarea acestui puhoi care se mişcă dincolo de voinţa noastră.
Cauza răului? „Slăbiciunea intelectuală şi morală a conducătorilor” răspunde d-rul Alexis Carrel în cartea sa „L'homme, cet inconnu”. Prezentarea acestei lucrări de ţipătoare actualitate, face obiectul cronicei de faţă.
D-rul Carrel acuză civilizaţia de a fi nesocotit individul în folosul massei. Mediocritatea adaptată nivelului de preferinţă comun, în care s'au scufundat pe rând toate năzuinţele spre înalt ale spiritului, a prilejuit formarea unui tip omenesc standard care e într'adevăr o fiinţă umană, însă foarte puţin un individ. Ceea ce explică lipsa şefului în alcătuirea socială modernă şi atrage desorientarea definitivă. Individualismul este o condiţie a personalităţii. Dispariţia individului a târît după sine diformarea până la anulare a personalităţii, ca o urmare firească a democratismului egalitar, care ucigând elita, minează
însăşi civilizaţia. Democraţia a înălţat stindardul egalităţii, însă cum aceasta nu era posibilă prin ridicarea celor inferiori la nivelul minorităţii superioare, singurul mijloc de a o realiza, a fost coborîrea tuturor la acelaş scăzut nivel. Astfel personalitatea s'a risipit în mocirla celor mulţi, spre norocul democraţiei însăşi, care numai astfel a reuşit să nu se prăbuşească prea devreme. Simpatia massei a menţinut-o la suprafaţă, ca o unică scândură de sprijin.
O cauză însemnată a insuficienţei sufleteşti de care dă dovadă omul modern, este lipsa completă a simţului moral şi religios. Civilizaţia europeană trăeşte spiritual pe fundamentul creştinismului. Cu toate acestea creştinismul actual e mai mult istoric decât prezent. Creştinismul nu mai e trăit, adică nu mai e viu în suflete. „De curând, spune Carrel, a început
p. 412
să se manifeste iarăşi printre oamenii de înaltă cultură” ceeace e un semn îmbucurător, deoarece omenirea n'a câştigat niciodată nimic prin efortul mulţimii, ci prin îndemnul neostenit al spiritelor mari. Religia înţeleasă şi reîntronată în suflete ca odinioară, la începutul erei creştine care corespunde începutului civilizaţiei faustiene, va desluşi alt scop omenirii, reaşezând-o pe drumurile drepte ale evoluţiei sale.
Rugăciunea ca înălţare mistică spre principiul imanent şi trascendent al lumii, adică rugăciunea aşa cum nu se mai întâlneşte azi şi aşa cum ar trebui încă să fie, a devenit de neînţeles oamenilor de ştiinţă pozitivă care ne conduc. De aceea practica creştinismului pare o îndeletnicire inutilă şi de aceea viaţa e atât de searbădă, privită prin prisma de întunerec şi lut a pământescului.
Dualismul modern, care e o evoluţie exagerată a dialecticii carteziene, a hipertrofiat materialul, suprimând spiritualul. Din clipa în care Descartes a stabilit separaţia dintre trup şi suflet, manifestările spiritului au devenit inexplicabile. Cei ce au venit apoi, au desfăcut definitiv aceste elemente ale aceleiaşi entităţi, „dând structurii organice şi mecanismului fiziologic o realitate mai mare decât plăcerea, durerea, frumuseţea”, care au rămas palide şi neînţelese ciudăţenii psihice. Cantitativul a învins calitativul. Frumuseţea morală s'a transformat în valoare pur istorică, secretul succesului ascunzându-se astăzi în exploatarea facilă a celor mai joase pasiuni. Morala? La ce bun, când imoralitatea, tâlhăria, înşelătoria, [se] înalţă sigur pe treptele puterii şi ale bogăţiei. S'a ajuns aici numai prin nesocotirea principiilor de viaţă creştine, care au fost condiţia iniţială de progres a culturii europene şi care azi sunt uitate sau nebăgate în seamă. Reactualizarea creştinismului printr'o fortificare a credinţei şi o reînălţare a spiritualului, ar putea să realizeze ceeace doctrinele omeneşti au încercat în zadar.
Ni s'a pus în faţă, cu sgomotoasă reclamă, paradisul modernismului excesiv instaurat în America. Au fost mulţi naivi încrezători în reuşita acestei formule, prea mulţi chiar, cari au încercat să transplanteze în bătrânul nostru continent aparenţele strălucitoare ale stilului yankee. S'a trăit îndelung după război, în cadrul acestei formule, adoptându-se maniere şi obiceiuri, cuvinte şi sporturi, chiar stilul arhitectural de peste ocean, în sfârşit un fel de a fi pe care filmele americane îl afişează generos, îmbrăcându-l în ideal. S'a crezut că imitarea sa, până la servilă pastişare, va regenera mădularele slăbite de războaie şi excese ale Europei. Acum constată d-rul Carrel, nimeni nu mai crede nici măcar în soliditatea finanţei americane. Cât despre stilul de viaţă de acolo, s'a ajuns din fericire la consta[ta]rea indubitabilă a fragilităţii lui. Într'adevăr omul acela care nu ştie altceva decât să iasă din fabrică pentru a intra în cinematograf, executând ritualul mecanic al unei păpuşi neînsufleţite, femeia aceia pentru care sentimentul dacă nu e ceva cu totul necunoscut e cel puţin o stare demnă de dispreţ; viaţa aceia în sfârşit, consumată pe maşini, dirijată de maşini, condiţionată de maşină, a încetat să mai apară ca un ideal de invidiat. Civilizaţia are drept scop nu progresul ştiinţei şi al maşinilor, ci acel al omului, iată ceeace Europa începe să înţeleagă. Omul american, aşezat în împrejurări de trai artificial, în care funcţiile sale organice — vechile lui forţe adaptive — sunt anihilate de folosinţa exclusivă a maşinii, care e confortabilă pentrucă scurtează timpul şi grăbeşte lucrul însă distruge puterea de viaţă şi de iniţiativă individuală, omul acela contopit în masse uniforme de gesturi şi dorinţe, va deveni repede un sclav înlănţuit, fără vitalitate şi mai ales fără suflet. Civilizaţia americană se va prăbuşi tot atât de repede cât s'a înălţat, pentrucă din rândurile de marionete care o susţin, la un moment dat vor înceta să se nască şefii, oamenii providenţiali. Sclavia va fi o stare generală. Şi fără conducători o societate nu poate sta în picioare. Iar indivizii, deveniţi simple accesorii ale maşinilor, vor pieri când acestea vor înceta să funcţioneze.
S'a constatat din statistici minuţioase că Statele Unite produc anual un impresionant număr de nebuni şi degeneraţi. Unul din douăzeci de locuitori e sortit nebuniei în fiecare an. Clinicile gem, încărcate de aceşti nenorociţi al căror destin tragic nu e decât o consecinţă a maşinismului şi a ritmului anormal de viaţă. Higiena, evoluată până aproape de perfecţie, oferă nenumărate posibilităţi de a trăi. Fiinţe pe care cursul normal al vieţii le-ar fi suprimat din cauza insuficienţei lor organice, sunt salvate de confort, de bună alimentaţie, de medici, de spitale, de higiena. Descendenţii lor contribue enorm la degenerescenta rasei omeneşti. E aceasta un artificiu al civilizaţiei, care trebue părăsit, pentrucă în America mai cu seamă consecinţele lui nenorocite sunt evidente. Scopul civilizaţiei nu trebue să fie acela de a se da largi posibilităţi de desvoltare unor fiinţe imperfecte, care să-i încetineze mersul, ci acela de a crea oameni întregi şi sănătoşi, prin care continuitatea progresului să fie asigurată.
Atunci? Care e scăparea? Dacă civilizaţia l-a depăşit pe om, umilindu-1, ca un rob eliberat care-şi pălmueşte fostul stăpân, se poate nădăjdui într'o descătuşare? Şi cum? Iată cumplitele întrebări ale vremii, cărora d-rul Alexis Carrel încearcă să le dea un răspuns valabil.
Unica salvare, spune celebrul chirurg, este desvoltarea unei elite de învăţaţi, care să cuprindă toate domeniile de activitate omenească, pentruca, având o vedere de ansamblu, să descopere viciile sistemului nostru social şi să-i prescrie remediile. Criza multilaterală în care ne sbatem e o consecinţă logică a specializării. Când specialişti în gât, nas şi urechi, conduc finanţele unei ţări, când un doctor
p. 413
controlează activitatea agricolă şi când fiziceni ori chimişti, oricât de celebri, dau sfaturi economice, fără a avea cea mai mică idee despre legile ascunse ale acestor ştiinţe care acum se ciocnesc pentru prima dată, fără îndoială că încurcătura poate deveni fatală. D-rul Carrel preconizează crearea unei elite care, sacrificându-şi douăzeci ori treizeci de ani studiului amănunţit al tuturor ramurilor de frământare umană, să îndrepte civilizaţia albă pe calea unui nou început.
Soluţia, cu toate că foarte greu de realizat, mi se pare totuşi posibilă şi plină de adevăr. Orice încercare, oricât de obositoare, nu trebue să înspăimânte şi nici să fie trecută cu vederea, pentrucă salvarea va trebui să vină de undeva.
Iar o renovare a omului, o călăuzire spre alt fel de a concepe viaţa, cere îndrumarea fizică şi spirituală după porunca legilor naturii, iar nu după comoditatea mediocră e diverselor teorii şi scoale. „Individul modern se impune chiar din copilărie să fie liberat de dogmele civilizaţiei industriale şi de principiile care stau la baza societăţii moderne”. O educaţie greşită, privind individul ca pe un simplu membru al unei turme uniforme şi ascultătoare, a uşurat stingerea personalităţii, dând naştere acestei maladii a timpului nostru care se chiamă proletariat. „Proletariatul va fi ruşinea eternă a civilizaţiei ştiinţifice. El determină suprimarea familiei ca unitate socială. Stinge inteligenţa şi simţul moral. Distruge ultimele resturi ale culturii şi ale frumosului. Înjoseşte fiinţa omenească”. Proletarul e un avorton al maşinismului; el reprezintă creşterea enormă a unui restrâns grup social, incapabil din lipsă de inteligenţă şi curaj să se înalţe deasupra unei trepte de existenţă vecină cu promiscuitatea patrupedă. A ridica această pleavă inutilă şi periculoasă la rangul de factor hotărîtor înseamnă a trăda umanitatea. Democraţia a permis aceasta, a vrut-o chiar, pentru a-şi asigura o bază de susţinere, însă revoluţiile ce vor veni vor fi cu siguranţă ale elitei împotriva proletariatului. Şi dacă Marx nu s'a înşelat anunţând victoria tuturor răsculaţilor împotriva unei stăpâniri bolnave, ni se pare că elita va învinge. E normal să fie aşa pentrucă omul a consimţit întotdeauna conducerea unui tip uman superior, asvârlind repede povara grea a dictaturilor inconştiente. Dictatura proletariatului industrial, sinistră himeră a maşinismului modern, va fi mereu, dacă nu un abil sistem de captare a masselor inculte cel mult o guvernare de carton cu sfârşit în ea însăşi.
Omul întreg de mâine, rupt din prejudecăţile unui trecut de ruşinoasă renunţare la uman, va deschide ciclul de aur al civilizaţiei europene. E posibilă această aşteptată redresare? Răspunsul nu poate fi decât afirmativ, fiindcă „... pentru întâia oară în istoria lumii, o civilizaţie ajunsă la începutul declinului ei, poate să distingă cauzele boalei sale.”
A fost învinuită această carte minunat structurată şi genial concepută, de banalitate şi deci de inutilitate. Cred că învinuirea e gratuită, pentrucă a fost greşit privită şi înţeleasă mai mult ca o îndrumare medicală la curent cu ultimele descoperiri fiziologice, decât o dreaptă înţelegere socială şi psihologică a omului modern, adică ceeace este cu adevărat. Judecată astfel, prin prisma conţinutului ei veritabil, „L'homme, cet inconnu” apare ca o curagioasă tentativă de înfăţişare a defectelor de care suferă veacul nostru şi ca o justă cunoaştere a omului modern. Concluziile d-rului Carrel sunt demne de luat în seamă.
Vintilă Horia
p. 414
Vintilă Horia, „Către o nouă cunoaştere a omului”, în: Gândirea, anul XV, nr. 8, octombrie 1936, pp. 412-414. [În ediţia lui Mircea Popa textul apare sub titlul modificat: „Către o nouă cunoaştere a omului – Alex Carrel”, pp. 258-265.]
Toate sublinierile - de tip bold - sînt ale noastre, cele cursive aparţin autorului.
A se vedea şi: William Totok, "Etapa preliminară a Holocaustului", RFE, 27.2. 2017
***
***
„Regimul
fascist e ca o vitrină de cristal...” – Nichifor Crainic
„...admirăm curajul celor ce continuă să lupte dârz pentru izbânda românismului.”
Vintilă Horia, „Glas românesc în regiunea secuizată”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 22, 23 aprilie 1936, p. 7.
În acelaşi număr, Valeriu Bora publică o poezie ditirambică, „Lupoaica”, dedicată „Ducelui”, adică dictatorului fascist italian, Benito Mussolini (Valeriu Bora, „Lupoaica”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 22, 23 aprilie 1936, p. 4). Nichifor Crainic, în schimb, prezent în mai toate numerele acestei reviste, publică articolul rasist, „Evreii şi dictaturile” Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 22, 23 aprilie 1936, p. 2) în care îi compară pe evrei cu nişte cîini, calificîndu-i drept „javre”, „jigodii” şi „potăi”. „Mussolini”, zice Crainic, „a venit ca o necesitate providenţială de a salva Italia din haosul bolşevic în care intrase.” Continuînd să facă apologia regimului mussolinian, Crainic (pe care Andrei Pleşu l-a cunoscut prin anii 1970, făcîndu-i impresia unui „bunic cordial, nu lipsit de umor” - cf. „Mărturii pentru cercetări viitoare“, I, Adevărul, Blog, 10 august 2015) spune că „Regimul fascist e ca o vitrină de cristal în care priveşti absolut totul şi unde nimic nu rămîne ascuns.” Pe Mussolini îl califică drept un „om genial”, iar democraţiile occidentale constituie în ochii lui Crainic sisteme falimentare care produc doar şomaj. „Regimul fascist, pe care presa rasismului iudaic îl porecleşte ‚dictatură de dreapta’, e regimul celei mai nemărginite iubiri de popor din câte a cunoscut istoria omenirii.” Vorbind despre „bestia semită” şi „perversitatea evreiască”, teologul ortodox Nichifor Crainic trece la elogierea regimului nazist, adăugînd: „Această perversitate [evreiască – n.n.] dublată de groază s’a manifestat în toată oroarea ei când Adolf Hitler a venit la putere în Germania.” În concluzie, Crainic notează: „Dictatura germană nu există, fiindcă nu există tiranie asiatică sau teroare iudaică”.
Placă omagială pentru Nichifor Crainic la Bucureşti, Str. Vasile Conta 3 (2015)
***
|
***
***
***
***
***
„Alpii îi sărută casca de oţel.” -
„Die Alpen küssen seinen Stahlhelm.”
***
Tot aici, la p. 12, caricatura: „Masoneria, iudaismul şi bolşevismul”.
***
„Cât despre criticaştrii pistruiaţi care l-au decretat genial doar pentru izul nou al ‚Florilor de mucigai’, nu văd în lauda lor decât sinistra bătaia de joc a rasei lor, care descoperă în fiecare germen bolnav un argument şi o armă. Pe aceştia nu l-a impresionat talentul puhav şi noroios care ascundea poate goliciunea marelui poet care fusese d. Arghezi, la tabăra şi taraba lor.”
Vintilă Horia, „Cazul Arghezi”, în: Sfarmă-Piatră, anul II, nr. 48, 22 octombrie 1936, p. 8.
Ca şi în numerele precedente şi în această ediţie apare o pagină întreagă de caricaturi antisemite, ca, de pildă, cea însoţită de textul: „Baia de sânge” (p. 12).
***
***
Miracolul fascist
***
Articolul lui Vintilă Horia, „Miracolul fascist”, a fost republicat şi în revista radicală de dreapta România Mare, anul XV, Nr. 726/11 iunie 2004. Textul este însoţit de următoarea notă explicativă a redacţiei:
NOTA REDACTIEI: Am reprodus acest text din stricte ratiuni de istorie literară. Este inutil să mai precizăm că revista „România Mare“ condamnă fascismul, care a produs atîta rău omenirii, inclusiv Poporului Român culminînd cu blestematul Diktat de la Viena. La ora aceea a Istoriei, în 1937, nimeni nu putea anticipa ceea ce se va întîmpla după cîtiva ani. Cu atît mai putin un scriitor foarte tînăr pe atunci, ca Vintilă Horia. După ani si ani, refugiat în Occident, scriitorul român avea să fie laureat cu prestigiosul Premiu Goncourt, pentru excelentul său roman „Dumnezeu S-a născut în exil“. Imediat, însă, a fost declansată reactia vigilentă a unora, care au făcut presiuni pentru a i se retrage distinctia, ceea ce s-a si întîmplat. Noi credem că n-are nici o legătură una cu alta. Politica e politică – arta e artă. Nimeni nu le poate amesteca fără a produce o teribilă răsturnare a tablei de valori, „Miracolul Fascist“ a fost blestemat, dar la fel de blestemat a fost si „Miracolul Comunist“…
În presa peremistă s-a mai ocupat de Vintilă Horia şi Mihai Ungheanu, publicînd articolul: „Cine tot inventează fascişti?” (în: Tricolorul, nr. 858, 18 ianuarie 2007). Argumentele invocate de Ungheanu sînt asemănătoare cu cele vehiculate din 1990 pînă-n 2017 legate de figuri controversate din cauza biografiei lor politice din perioada interbelică sau din timpul dictaturii fasciste a lui Ion Antonescu, ca, de exemplu, Radu Gyr, Nichifor Crainic, Vasile Militaru sau Mircea Vulcănescu:
Cine tot inventează fascişti?
articol de: Mihai Ungheanu, Senator PRM de Arges
Pe fondul contestarii îndreptatite a Raportului de analiza a regimului comunist din România, initiat de presedintele Republicii, apare cazul Vintila Horia, scriitor român expatriat (decedat în 1992), caruia fostul regim politic din România i-a adus grave prejudicii morale printr-o etichetare politica ucigasa. Aflat în Occident, Vintila Horia a candidat (în 1960) la prestigiosul premiu francez Goncourt cu romanul Dumnezeu S-a nascut în exil. Romanul, care se înfatiseaza ca un jurnal al lui Ovidiu, exilat la Pontul Euxin, la Tomis, într-o lume aspra, barbara pentru rafinatul scriitor latin, constituie o subtila întoarcere la geneza spirituala a lumii carpato-danubiene, în zorii aparitiei crestinismului. Carte cerebrala si sugestiva, romanul Dumnezeu S-a nascut în exil vorbea si despre nostalgia oamenilor de cultura români, constrînsi sa emigreze în Occident din tarile ocupate de Armata Rosie. "Exilul", de care este vorba în titlul cartii, este o trimitere la conditia de "exilati" a marilor intelectuali români, împinsi peste hotare de strivitorul regim de ocupatie al Moscovei. "Exilul" intelectualilor români, vazut ca problema spirituala, reapare si la Mircea Eliade, în 1978, în lungul interviu pe care-l intituleaza Proba labirintului, "labirintul" ca o cheie simbolica privind încercarile la care sînt supusi cei plecati, cu gîndul permanent al reîntoarcerii acasa. Desi, de obicei, premiul Goncourt revenea scriitorilor francezi, în mod exceptional, datorita calitatilor deosebite ale cartii, romanul Dumnezeu S-a nascut în exil a intrat în finala împreuna cu romanul unui francez. Dupa ce autorii celor doua carti au participat la o dezbatere a televiziunii franceze, Vintila Horia a cîstigat surprinzator primul loc. Era o satisfactie pentru autor, dar si pentru literatii emigratiei române, oamenii exilului spiritual, care, mizînd pe acest român, mizau si pe succesul unor valori românesti, pe care Vintila Horia le propunea prin romanul sau publicului occidental.
Lovitura de teatru a venit însa din partea diplomatiei românesti de la Paris, care a declarat presei franceze, cu toata autoritatea posibila, ca Vintila Horia era doar un legionar si un fascist refugiat si ca prin decernarea premiului s-ar impune în circuitul cultural european un legionar român! Inventarea de fascisti a fost una dintre specialitatile Kominternului. Presa franceza a acceptat stirea, fara rezerve, desi venea de la un stat rasaritean ocupat de Moscova, urmarea fiind ca premiul nu s-a mai decernat. Încercarile, disperate, ale scriitorului de a restabili adevarul ca n-a fost legionar s-au izbit de un zid. Interventia diplomatilor regimului comunist a compromis frumosul succes literar românesc, atît de dorit de întreaga emigratie intelectuala româneasca din Franta. Publicul de acasa nu era la curent cu aceste evenimente culturale.
Actiunea de la Bucuresti a traumatizat nu numai pe autorul romanului Dumnezeu S-a nascut în exil, Vintila Horia, ci si pe toti cei care, în emigratie fiind, se simteau solidari cu el. Astazi, dupa 46 de ani, mai multi intelectuali români cer, în scris, ca statul român sa retraga acuzatia de legionarism adusa lui Vintila Horia, restituind scriitorului demnitatea si dreptul moral de a fi fost încununat cu un premiu de vaza, pe care, practic, îl cîstigase. De vina sînt, desigur, si mentalul atît de politizat al lumii occidentale dupa cel de-al doilea razboi mondial, dar mai ales actiunea statuli român, care, în loc sa-si sustina românii de peste hotare, îi lovea si i-a lovit, ca pe dusmanii sai de moarte, inventînd vini si satanizînd un nevinovat. Au pierdut nu numai Vintila Horia si oamenii emigratiei române de la Paris, dar a pierdut si spiritualitatea româneasca, dat fiind ca aceasta ar fi capatat prin romanul Dumnezeu S-a nascut în exil o confirmare aplaudata în lumea cartii occidentale.
Succesul a fost transformat în insucces. Figura si identitatea româneasca au pierdut din pricina diversiunii satanizante lansate de reprezentantii diplomatiei statului român la Paris. Sînt pierderi grave, ireparabile. Nu este nimic mai sinistru decît un stat care-si mitraliaza fiii. Cazurile sînt mai numeroase si este inevitabil ca ele sa fie redeschise, deoarece reprezentantii statului român n-au suprimat doar viata spirituala interna a românilor la ei acasa, ci si tentativele externe ale acestora de a se afirma, liberi, în marea competitie intelectuala si artistica a lumii libere. Lista e lunga. Care a fost mecanismul politic si executiv care a dus la aceste rezultate? Cine au fost cei care au decis si au pus în practica stigmatizarile odioase? Este o tacere totala pe acest tarîm. Astfel de operatiuni cu bataie lunga s-au desfasurat si în primii 20 de ani ai regimului de dictatura proletara din România, si în cei douazeci si 25 de regim socialist si comunist. Un mecanism care a functionat longeviv, ca si sustinatorii lui. Într-un asa zis Raport "final" de analiza a comunismului în România, problema nici macar nu se pune, ceea ce nu constituie doar o lacuna, ci si un dezechilibru de optica, daca nu - mai rau! - un partizanat. Si acest Raport apeleaza la metoda inventarii de etichete politice dezonorante. Pentru ca este fara îndoiala si interesant, dar mai ales necesar, sa stim cine a facut jdanovism în România timp de 4 decenii, cine a atacat mereu matca spirituala a unor mari creatori români exilati, cine a lucrat consecvent împotriva lor, la vedere si în culise. E o trauma veche, o rana necicatrizata. Anticomunismul de parada, de doi lei, al unor profitori de conjuncturi, din România, nu are cum sa ne duca la adevar. Mai mult, poate a obtura accesul la adevar. Solicitarea unei reparatii morale postume pentru Vintila Horia, autorul exceptionalului roman Dumnezeu S-a nascut în exil, ca si pentru alte carti de seama, etichetate abuziv, prohibitiv, de oficialitatile românesti drept altceva decît a fost în realitate, livrate pervers unei campanii antifasciste, deschide nu doar drumul acestei reabilitari, ci si poarta catre unul din mecanismele cele mai negre si mai odioase ale regimului de ocupatie si reprimare nationala din România postbelica. Odata ajunsi la el, multe din lucrurile pe care pseudoraportul final le evita, mutînd vinile în alta parte, vor iesi la lumina
***
***
1941
***
[21 februarie 1946. Extras din sentinţa în care au fost condamnaţi 11 inculpaţi, între care, în contumacie, şi Vintilă Horia care a primit o pedeapsă la închisoare pe viaţă]
[21. Februar 1946. Vintilă Horia in Abwesenheit zu einer lebenslänglichen Gefängnisstrafe verurteilt. Auszug]
2 octombrie 2018. PS. În cartea lui Stejărel Olaru, (Agentul nostru Victor. Postfaţă de Marius Oprea, Polirom, Iaşi, 2018) se afirmă că Vintilă Horia a fost „nevinovat din punct de vedere politic” şi a fost „pus la zid” de regimul din România stalinistă, fiind „târât într-un scandal internaţional pe parcursul anului 1960, scandal generat de autorităţile din România, care l-au acuzat că a fost legionar şi l-au condamnat pentru crime de război, fapte de care nu se făcea în realitate vinovat” (pp. 240-241).
***
[23 februarie 1946. Ziarul Scînteia, organul central al Partidului Comunist Român anunţă sentinţa „în procesal criminalilor de război din lotul guvernului fantomă”]
[23. Februar 1946. Das Zentralorgan der Rumänischen Kommunistischen Partei Scînteia gibt das Urteil im Prozess der 11 angeklagten Kriegsverbrecher bekannt]
Trădătorii din guvernul fantomă au fost condamnaţi la moarte
Eri s'a pronunţat sentinţa în procesal criminalilor de războiu din lotul „guvernului fantomă”
ALEXANDRU CUZIN, detenţiune grea pe viaţă; ALEXANDRU GREGORIAN, detenţiune grea pe viaţă; HORIA STAMATU, detenţiune grea pe viaţă; VINTILA HORIA CAFTANGIOGLU, detenţiune grea pe viaţă; General PLATON CHIRNOAGA, la moarte; General ION GHEORGHE, la moarte; SERGIU VLADIMIR CRISTI, la moarte; VISARION PUIU, la moarte; ION SANGIORGIU, la moarte; GHEORGHE CUZA, 20 ani detenţiune riguroasă; NICULAE GUŞE, 4 ani temniţă grea; CĂLUGAREANU CONSTANTIN, achitat.
- Vintilă Horia, „Scrisoare către un tânăr poet”, în: România (*) , anul IV, nr. 7-8, august-octombrie 1952, p. 4.
(*) „Foaia românească independentă”, „România”, a apărut după 1949 în Argentina, la Buenos Aires, unde exista o colonie românească destul de numeroasă, compusă mai ales din refugiaţi legionari care au ajuns în această ţară, guvernată de un regim autoritar, pe „linia şobolanilor” (engl. rat lines). Directorul ziarului fusese Alexandru Mateescu (Frâncu). Printre colaboratorii revistei se aflau: Vasile Posteucă, J. N. Manzatti (Ion - Nelu - Mânzatu (**) – compozitorul multor cîntece legionare), Vintilă Horia ş. a.
(**) „Acum, după moartea Maestrului la 5 Februarie 1986, eu, cel care am avut fericirea cât a fost în viaţă să mă bucur de prietenia lui Nello Manzatti, şi ca semn de preţuire a acestei prietenii care ne leagă până dincolo de mormânt, îmi fac datoria publicând memoriile acestui genial compozitor al poporului nostru. Memoriile celui care a compus melodiile în ritmul cărora a mărşăluit o generaţie întreagă, generaţia Căpitanului Corneliu Zelea Codreanu. Şi care, într’o bună zi vor răsuna din nou, luminând faţa Ţării noastre... faţa României”. Ion Mării, München, 29 Martie 1986. - Ion Mânzatu, Cum am compus cântecele legionare. Cuvânt înainte de Ion Mării, Colecţia Europa, München, 1996, pp. VI-VII.
***
Într-un interviu acordat Marilenei Rotaru, în 1990, Vintilă Horia îi face dictatorului fascist Ion Antonescu un miniportret elogios, în care strecoară mai toate epitetele intrate şi în publicistica hagiografică post-comunistă. Admiraţia lui Vintilă Horia faţă de Antonescu după începerea războiului a rămas nefisurată, dovedindu-se a fi o componentă vizibilă a concepţiilor sale politice.
Continuităţi similare de percepţie a literaturii române interbelice, din perspectiva tradiţionalism vs. modernism, au supravieţuit, de asemenea, punîndu-şi amprenta pe creaţia sa literară şi publicistică. Întreaga creaţie a lui Horia a rămas prinsă, stilistic şi estetic, în plasa modelului promovat de şcoala „gândirismului” al lui Nichifor Crainic.
„Das Ovid-Buch [...] ein vergleichsweise durchschnittliches Werk.” [...] „Der Preis fiel an einen Autor, dessen Buch weder inhaltlich noch formal zu den auffälligsten Erscheinungen dieser Herbstsaison zählt. Goncourt-Preisträger wurde der 45jährige Exil-Rumäne Vintila Horia für ein von ihm in französischer Sprache geschriebenes, erfundenes Tagebuch des lateinischen Dichters Publius Ovidius Naso (43 vor bis etwa 17 nach Beginn der Zeitrechnung), ‚Gott ist im Exil geboren’”.
(*)
Articolul din „Der Spiegel” a fost reprodus fără comentariu, în versiunea originală germană, şi în capitolul „Goncourt 1960 – Dosar de presă”, în: Georgeta Orian, Vintilă Horia - un scriitor contra timpului său (Vintilă Horia, ein Schriftsteller gegen die Windrichtung seiner Zeit). Prefaţă / Vorwort de/von Mircea Anghelescu, Editura Limes, Cluj-Napoca, 2008, pp. 219-222.***
Radu Gyr, „Mormântul Căpitanului”, în: Însemnări, nr. 13, decembrie 1952, pp. 8-9 [Buenos Aires, Directorul revistei lunare, Apuntes. Pe drumul românismului, a fost Radu Ghenea].
Radu Gyr, „Mormântul Căpitanului”, în: Însemnări, nr. 13, decembrie 1952, pp. 8-9. (Fragment) |
***
Ion Şiugariu, "Ardealul care vine", în: Sfarmă Piatră, anul V, nr. 152, 12 februarie 1939, p. 7 |
***
Luaţi aminte!
***
Horthy-Propaganda, in: Színházi Élet, Jg. XXVIII, Nr. 47, 12. November 1938
***
„Überall auf den zentralen Plätzen gibt es jetzt Statuen des Heiligen Stephan, des Schriftstellers Albert Wass, nicht nur in Budapest. Politiker bestellen sie. Auch in der Provinz. Städte, Dörfer, Gemeinde-Verwaltungen bestellen historisierende Statuen, Trianon-Denkmäler, oder Büsten von dem Hitler-Unterstützer Albert Wass.” - Anna Bálint über den als Kriegsverbrecher verurteilten Wass, der „in seinen Büchern einen christlich grundierten Nationalismus propagiert und gegen Rumänen gehetzt” hat, im Deutschlandfunk, 29.1. 2017.
***
Dichtertreffen in Weimar - 1941
Sie alle [die in Weimar versammelten Schriftsteller - Anm. W.T.] einte eine kulturkritische Grundeinstellung. Ihre Werke zeigten mehrheitlich einen stark regionalistischen Charakter und feierten das einfache Leben der Bauern, Jäger, Fischer und Seeleute, die Unverbrüch lichkeit von Ehe, Familie und Freundschaft, die ursprüngliche Natur, die Reinheit von Rasse und Volk; sie verkündeten das hohe Lied von Ehre und Anstand, alles Vorstellungen, die sich eng mit dem deutschen Konzept von ›Blut und Boden‹ verbanden.
Frank-Rutger Hausmann: Kollaborierende Intellektuelle in Weimar – Die ›Europäische
Schriftsteller-Vereinigung‹ als ›Anti-P.E.N.-Club‹ (2008)
József Nyírő (*) schreibt ausführlich über das von Goebbels veranlasste europäische Schriftstellertreffen in Weimer. Die Veranstaltung wurde in der Absicht organisiert, durch die geplante Europäische Schriftstellervereinigung (ESV), eine Art Gegen-PEN zu etablieren. Unter den geladenen Autoren befanden sich auch die Rumäniendeutschen Heinrich Zillich und Erwin Wittstock, deren Anwesenheit von Nyírő hervorgehoben wird, ohne aber die existierende Geistesverwandtschaft all zu sehr in den Vordergrund zu rücken.
Chemarea Vremii, anul XIV, serie a II-a, nr. 20, 17 octombrie 1940. Director: Ion Sân-Giorgiu |
Präsident der in Weimar auf Veranlassung von Joseph Goebbels gegründeten Europäischen Schriftstellervereinigung wurde 1941 Hans Carossa(**). Der von Vintilă Horia hochgeschätzte Giovanni Papini (Herausgeber der 1903 gegründeten Zeitschrift „Leonardo”) wurde 1942 Vizepräsident. Generalsekretät der ESV war Ernst Rothe. Papini soll Horia, der sich nach dem Krieg in Italien aufgehalten hatte, 1948 auch bei seiner Ausreise nach Argentinien geholfen haben. Papini, der die faschistische Bewegung Mussolinis aktiv unterstützt hatte, ist der Verfasser fingierter Gespräche mit Lenin und Picasso, in denen er seine „Gesprächspartner” auf eine absolut plumpe Weise zu diskreditieren versucht. In seinen Schriften vertrat Papini die Auffassung, nur „Krieg und Imperialismus” könnten Italien „innerlich einigen”. In einer Zeitschrift der radikalen literarischen Nationalisten schrieb er: „die Zukunft [...] braucht Blut auf ihrem Wege. Sie braucht Menschenopfer, Gemetzel, Krieg im Innern und Krieg nach außen - Revolution und Conquista: das ist unsere Geschichte. [...] Das Blut ist der Wein der starken Völker; das Blut ist das Öl, welches die Räder jener riesigen Maschine brauchen, die aus der Vergangenheit in die Zukunft fliegt.” (Siehe: Stanley Payne, Geschichte des Faschismus. Aufstieg und Fall einer europäischen Bewegung, Tosa, Wien, 2006, S. 89-90.)
(*) Auf dem Dichtertreffen in Weimar
Dann erlischt das Licht auch in meinem alten Zimmer...
cf.William Totok: Asche zu Asche und Faschist zu Ungarn, in: die tageszeitung (taz-online), 29. Mai 2012 |
Rechte und die kulturellen Auswirkungen
Stephan Ozsvath: Ungarn und seine SchriftstellerViktor Orbán setzt mit seiner Politik nicht nur die ungarischen Medien unter Druck. Zunehmend versucht die Regierung in Budapest auch Einfluss auf den Kulturbetrieb zu nehmen - zum Beispiel durch die Förderung der Lektüre von Rechtsaußen-Autoren wie Albert Wass oder József Nyirö, DLF, 11. Dezember 2016
"Künder der deutschen Seele. Zur Berufung Carossas an die Spitze des europäischen Schriftstellerverbandes", in: Südostdeutsche Tageszeitung, 68.(24.) Jg., 14. Dezember 1941, S. 7. |
***
7.2. 2016
Cristina Hermeziu: Iulia Rosu: Cazul Vintilă Horia şi memoria culturală. Cum se aplică Legea 217/2015 privind crimele împotriva umanităţii şi crimele de război, în: Adevărul, 6. 2. 2016
Adrian-Paul Iliescu: Vintilă Horia, sau lamentabila elită, în: Argumente și fapte, 24.1. 2016
Adrian-Paul Iliescu, ‚Cazul Vintilă Horia’ şi sofistica zglobie a lui Andrei Pleșu, în: Argumente și fapte, 28.2.16
Laszlo Alexandru: Cum să faci dintr-un hitlerist cetăţean de onoare? Cazul Vintilă Horia, Leonardo, 2.12. 2016
Geo Şerban: Vintilă Horia: un invitat inopinat la masa discuţiilor, în: Observator Cultural, Nr. 812, 4.3. 2016